A szűrőkről röviden

Az analóg fekete-fehér fényképezéskor a különböző színű, más-más hullámhosszúságú fény eltérő feketedést okozott a negatívon. A szűrők használatával lehetett szabályozni, hogy az adott, számunkra fontos részlet kapjon hangsúlyt, ezzel befolyásolhattuk a kép hangulatát. Például sárga szűrővel megőrizhetőek voltak a felhők, amik a föld és az ég eltérő megvilágítottsága miatt kiégtek volna. Narancs szűrővel kissé drámaibbá lehetett tenni az eget, vörös szűrővel pedig egész viharos hatást lehetett elérni.

Ez a digitális fényképezésnél is adott lehetőség, de már nem optikai úton, hanem a gépekbe épített program által. A fekete-fehér módot választva használhatjuk a sárga, narancs, vörös szűrők hatásait a képeinken. (Nem összetévesztendő ez a monokróm, pl. barnított képekkel.)

Emellett számos más szűrő is segíti a fotós alkotói elképzelését.

Semleges szürke szűrők

A semleges szürke szűrők meghatározott fényértékkel csökkentik az érzékelőre jutó fény mennyiségét. Miért jó ez? Képzeljük el, hogy viszonylag napos időben egy patakot szeretnénk lefényképezni, de úgy hogy hosszú zársebességet alkalmazva a víz haladást érzékeltessük. Ha sok a fény, hiába rekeszelünk le akár 32-es blendére, hiába használjuk a legkisebb ISO értéket, még mindig viszonylag nagy zársebességet kell beállítanunk, így nem jön létre a kívánt hatás. (Arról nem is beszélve, hogy így nagyon megnő a mélységélesség esetleg nem kívánatos módon, illetve az optikák a 8–11-es blendénél rajzolnak a legjobban.) Ekkor hasznos a szürke szűrő. Ezt több fokozatban lehet megvásárolni, sőt létezik már fokozatosan állítható rendszer is. A lencse elé helyezve csökkenthetjük a fény mennyiségét és így szabályozhatjuk a képünkön a patak bemozdulásának milyenségét.

Fontos tudni, hogy az egyes szűrők megváltoztathatják a kép színhőmérsékletét, amit korrigálni kell a fotózás során, vagy utólag a képfeldolgozásnál.

Szűrő nélkül   1000ND szűrővel

Polárszűrő

A fotós táskákból nem hiányozhat, a polár szűrő. Ez a fényképezőgépünkbe jutó fényt "párhuzamosítja". A tárgyakról visszaverődő fény a felületek egyenetlensége miatt több irányban verődik vissza, ezért sohasem láthatunk tiszta színeket, mivel a visszavert fényhullámok egymással interferálnak. A polárszűrő kialakítása jóvoltából a fényeket megszűri, csak az optikával párhuzamos fényeket engedi át az optikán keresztül a fényképezőgépünk érzékelőjére. Használatával a színek tisztábbak, a kontrasztok erősebbek lesznek, a zavaró tükröződéseket kiszűrhetjük vele. Például szép kék eget varázsolhatunk vele képeinkre, mert megszűri a levegőben található pára tükröződését. Hátránya, hogy a beeső fény mennyiségét kb. 2 fényértékkel csökkenti. Ez lehet előny is, a szürke szűrők használatánál leírtak alapján.

A polárszűrő két rétegből áll, ezeket egymáson elforgatva lehet módosítani a hatását. Állástól függően egyáltalán nem szűri meg a fényeket, vagy teljesen megszűri. Fotózás során mindig el kell dönteni, hogy pontosan milyen hatást szeretnénk elérni. Néha nem árt, ha van egy kis csillogás, ilyenkor köztes állásba kell tekerni a polárszűrőt. 

Egyes, jellemzően olcsóbb kitobjektívek esetén az élességállítás során elfordul az optika. Ilyen objektíveknél mindig korrigálni kell a polárszűrő beállítását. Sajnos ez jelentősen megnehezíti a polárszűrő használatát. 

A polárszűrő a legjobb hatást mindig a Napnak háttal állva fejti ki, mert a szóródó fényeket szűri meg. Minél inkább a Nap irányába fotózunk, annál kevésbé lesz hatásos a szűrő, de sok esetben ekkor is érdemes használni. 

Két fajtája van a lineáris és a cirkuláris. A hatásuk azonos. A lineáris polárszűrő által depolarizált fény egyes, főként a digitális gépek csoportjánál, megzavarhatja az autófókuszt, ezért cirkuláris polárszűrőket alkalmazzunk!

Polárszűrő nélkül Polárszűrővel Égbolt polárral

Kreatív szűrők

A kreatív szűrők. Sokféle feladatra, számos fajta létezik. Van amelyikkel lágyíthatunk, van amelyikkel színezhetünk és léteznek amelyekkel különböző effekteket használhatunk.

Az egyik lényeges csoportja az átmenetes félszűrők. Ezek közül a szürke átmenetes szűrőkkel a kép egyik felének fénymennyiségét lehet csökkenteni. Például egy tájkép készítésekor szinte mindig probléma az ég és a föld nagyon eltérő megvilágítottsága. Ezt tudjuk az átmenetes szűrővel kieegyenlíteni. Különböző fokozatban, és különböző átmeneti rajzolattal készülnek. Léteznek színes félszűrők is, amellyel a képeink egyik felének színét tudjuk megváltoztatni, hangulatát módosítani.

Ezek közül, hogy jól kihasználhassuk a tulajdonságát, a lapszűrők használata ajánlott. Ezeket nem a szűrőfoglalatba kell betekerni, hanem egy külön tartószerkezetbe lehet becsúsztatni. Ilyen rendszer a francia Cokin. Előnye még, hogy egy szűrőt az adaptergyűrűk segítségével több optikához tudunk használni. Egy tartót és a szűrőket kell megvásárolni, valamint az optikáink szűrőfoglalatának megfelelő adaptergyűrűket, így csereszabatos lesz objektívjeink között.

Cokin rendszer   Cokin kiegészítők (1)

A tartóba három lapka helyezhető egyszerre, így a lehetőségek, és ennek hatásai megsokszorozódnak. Viszont megsokszorozódik az a nem kívánatos hatás is, ami (főleg az olcsó, utángyártott szűrőkre jellemző) a kép minőségének romlása. Ezért óvatosan kell bánni több szűrő együttes használatával.

Bármilyen hagyományos szűrőfajta létezik lapszűrőben is. Számos kiegészítővel tovább fokozható e kreatív rendszer használhatósága.

A lapszűrők használatáról továbbiak olvashatók a Fotózz.hu weboldalán, és a Cokin rendszer angol honlapján.

(1) A Cokin szűrőkről beillesztett képek a http://www.cokin-filters.com/ oldalról származnak.